Zprávy

CzechTourism měřil efektivitu vybraných eventů pro domácí i příjezdový cestovní ruch za rok 2018

22/11/2018

Agentura CzechTourism i v letošním roce mapuje potenciál několika významných akcí, které mají vliv na domácí i zahraniční cestovní ruch. Součástí je realizace marketingového výzkumu a zhodnocení ekonomického dopadu těchto vybraných kulturních či sportovních akcí.

„Cílem těchto analýz je zjištění nejen atraktivity daného eventu, ale také celkového zásahu a ekonomického dopadu na cestovní ruch, a to jak domácí, tak zahraniční. Využíváme přímý sběr dat přímo na akci (klasické dotazníkové šetření), ale také informace od našich partnerů o návštěvnosti dané akce. Pro letošní rok máme naplánováno šetření na celkem deseti velkých akcích (Pražské jaro 2018, Hrady CZ – Kunětická hora, Všesokolský slet, D+D Real Czech Masters, Fresh festival v Plzni, Světový pohár v biatlonu, ME ve vodním slalomu, Kontinentální pohár v atletice, Zlín Film fest a Kolo pro život v Novém Městě na Moravě). Analýzu a sběr dat nám realizuje agentura MindBridge Consulting. Níže se pokusím představit hlavní výsledky 3 z těchto sledovaných akcí, a to Fresh Festu v Plzni, Pražského jara a Všesokolského sletu. Důležité je zmínit, že každý event je unikátní, láká určitou cílovou skupinu a nemá dopad pouze na cestovní ruch. Nesnažte se proto porovnávat tyto eventy mezi sebou, to by bylo jako srovnávat jablka s hruškami,“ uvádí Soňa Machová, vedoucí marketingového výzkumu agentury CzechTourism.

Fresh Fest v Plzni (19. – 20. 5. 2018)

Samotná návštěvnost akce Fresh Festival, konané 19. a 20.5. 2018 v Plzni u OC Plaza, byla podle údajů pořadatele 25.400 prodaných vstupenek, z toho počet unikátních návštěvníků odhadujeme na 21.000 v podílu 55 % z Plzně, 42 % mimoplzeňských a 3 % zahraničních. Propočítaný finanční efekt tohoto eventu je 11 mil. Kč.

Z výsledků je patrné, že takovýto typ akce přiláká zejména místní a či domácí návštěvníky. Fresh Fest v Plzni má velmi pozitivní hodnocení a i deklarovaný zájem o návštěvu v příštím roce je poměrně vysoký (44 % návštěvníků z Plzně a 42 % tuzemských návštěvníků z ostatních částí ČR).

Pokud pomineme dobrou předešlou zkušenost či doporučení známých a přátel, pak se pro komunikaci dané akce ukázal jako klíčový zdroj internet (reklama obecně, ale také komunikace na sociálních sítích).

Podle očekávání, je Fresh Fest akcí gurmánů a lidí, kteří kulinářství považují za svůj koníček a je atraktivní pro všechny věkové kategorie.

Pražské jaro 2018 (12. 5. – 3. 6. 2018)

Návštěvnost Pražského jara byla podle údajů pořadatele 35.500 prodaných vstupenek (vč. odhadu návštěvnosti akcí bez vstupenek). Odhad počtu unikátních návštěvníků je 25.000; v podílu 57 % návštěvníků z Prahy, 21 % mimopražských a 22% zahraničních. Finanční efekt tohoto eventu je 35 mil. Kč.

V případě tohoto eventu je již patrný výrazně vyšší zájem zahraničních návštěvníků. Pětina zahraničních návštěvníků nám také deklaruje, že důvod návštěvy Česka je právě Pražské jaro.
Primárními zdroji informací o Pražském jaru jsou informace word of mouth – tedy informace získané od přátel a známých (32 – 42 %), pro tuzemské návštěvníky je to vlastní zkušenost z předchozích ročníků (28 – 29 %) a nezanedbatelnou roli hraje opět internet – zejména pak pro cizince (29 %).

Z dílčích parametrů byla nejlépe hodnocena atmosféra koncertů – nejlepší známky (1–2) dalo 95 % návštěvníků. Rovněž organizace a umělecká úroveň Pražského jara byla velmi pozitivně hodnocena.

Určité kritické hlasy a negativní známky se objevily u hodnocení možnosti občerstvení a cenové úrovně.

Všesokolský slet (1. – 6. 7. 2018)

Počet prodaných vstupenek na Všesokolský slet v Praze byl podle údajů pořadatele 50.000. Ve velké míře se jedná o členy Sokola a samotné cvičence. Pořadatelem udávaný odhad počtu unikátních návštěvníků 18+ let je 31.200; v podílu 9 % zahraničních, 31 % návštěvníků z Prahy a 60 % mimopražských. Propočítaný finanční efekt tohoto eventu je pak 75,1 mil. Kč.
„Všesokolský slet má nejen vysokou celkovou návštěvnost, ale také vysoký propočítaný finanční efekt. To je způsobeno jednak vyššími průměrnými útratami, délkou pobytu, ale také skutečností, že tato akce je pro většinu návštěvníků tím hlavním důvodem návštěvy ČR (případně Prahy),“ uvádí Soňa Machová.
Pro 79 % pražských, 87 % mimopražských a 68 % zahraničních návštěvníků byl hlavním důvodem návštěvy (dané části Prahy / města Prahy / ČR) právě Všesokolský slet. Mimopražští návštěvníci do Prahy přijeli nejčastěji autobusem (59 %), následuje doprava vlakem (23 %).

U zahraničních návštěvníků vede doprava autem (37 %), ale jen mírně před druhou autobusovou dopravou (31 %).
Podle samotných návštěvníků jsou rozhodující informace word of mouth – tedy informace získané od přátel a známých a pak zkušenosti z vlastní návštěvy.

Příjmy pro veřejné rozpočty

„Krom základního zhodnocení každé akce a propočtu finančního efektu, tedy vlivu na cestovní ruch, známe i makroekonomické efekty a dopady na veřejné finance, doplňuje Soňa Machová.

Z těchto ukazatelů je důležité sledovat celkové příjmy pro veřejné rozpočty včetně multiplikačních efektů (odhady odvodů DPH, daně z příjmů, odhad spotřební daně, atd.), ale i přínosy na zaměstnanost. Dík těmto údajům lze dopočítat nenahraditelné přínosy (příjmy pro veřejné rozpočty, které vyplývají z konání akce v ČR). Tyto informace jsou uvedeny ve zjednodušených argumentačních kartách ke každému ze sledovaných eventů a jsou k dispozici nejen pro účely CzT, ale i všem zainteresovaným pořadatelům.

Více informací:
Mgr. Renata Kasalová
Tisková mluvčí
gsm 731 548 530
kasalova@czechtourism.cz
www.czechtourism.cz

převzato z: http://czechtourism.cz/…-eventu-pro/